چیزیکه عیان است چه حاجت به بیان است
فخرزاد فخرزاد

بزرگی جهان به گفتار نیست

دو صد گفته به نیمه کردار نیست

بارک اوباما در سخنرانی سالانه خویش در گنکره ایالات متحده امریکا زیر عنوان خطاب به ملت امریکا در بخشی از سخنانش در باره تحولات بعدی کشورما گفت .

طالبان نسبت به گذشته ناتوان شده اند اعضای القاعده از پاکستان تا یمن در حال فرار هستند و آنها نمیتوانند از تعقیب نیروهای امریکائی فرار نمایند وی یکبار دیگر از روند خروج سربازان امریکائی یاداور شده و در باره همکاری دوامدار با دولت افغانستان تاکید نمود افزود به هیچ وجه اجازه نمیدهیم که افغانستان دوباره به پناهگاه هراس افگنان مبدل شود پیگرد نابودی القاعده وسایر هراس افگنان را بخشی از راهبرد کاری خویش خواند .

وزیر دفاع امریکا موجودیت القاعده را یک تهدید خوانده از انجام عملیات ها برضد آنها در جهان بخصوص در کشورهای پاکستان و افغانستان یاداور شد افزود نقش سربازان امریکائی تا اخیر سال 2012 از ناحیه جنگی خاتمه میابد وی میگوید این وظایف به قوت های افغانی سپرده خواهد شد.

سران قوت های ناتو در یک گزارش محرمانه خویش از سقوط دولت افغانستان و به قدرت رسیدن دوباره شورشیان مسلح بعد از خروج قوت های خارجی از افغانستان خبری را به نشر سپردند .

سران کشورهای پاکستان و سایر کشورهای غربی در ظاهر امر تاکید می نمایند که در مذاکره با طالبان رهبری آنرا افغانها بدوش داشته باشند کاندید حزب جمهوری خواه امریکا ظهارات اوباما را در رابطه خروج قوت های خارجی در سال 2014 در رابطه تامین امنیت موثر نمی خواند روزنامه های غربی خبری را به نشر رسانیده که در آن مسولین قصر سفید گفته اند که حامد کرزی بزرگترین مانع گفتگوها بین واشنگتن و طالبان میباشد .

درین رابطه وسایر رویداد های مهم هفته های اخیر مردم و اگاهان امور از طریق وسایل اطلاعات جمعی طی محافل ‚ نشست ها طور انفرادی و جمعی ابراز نظر نموده میخواهم چند مثال آنرا در خدمت خواننده گان گرامی قرار دهم .

مردم میگویند تازمانیکه ایالات متحده امریکا و متحدین آن به واقعیت های موجود کشور ما و منطقه با دید فراخ و چشم باز نگاه ننمایند و عینک های سیاه اداره ای اس ای و سایر سازمانهای استخباراتی کشورهای منطقه و جهان را که عده از افغانهای صادق و ساده مارا در دامهای تذویر خویش گروگان گرفته اند و بزرگترین جنایت را منحیث افزار خونین بواسطه آنها بالای ده ها ملیون مردم ما انجام داده کشور ما را به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر میدان نبرد کشورهای متخاصم آزمایش انواع ایدولوژی ها سلاحهای پیشرفته بازار مصرفی و تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل ساخته اند از چشمان خویش دور نسازند نمیتوان به این گفته های ضد نقیض تکراری و سرخرمن که سالهاست سردمداران قصر سفید و متحدین آنها نشخوار مینمایند امیدوار بود .

جنرال عتیق اله امرخیل میگوید .

مخالفین مسلح افغانستان در موقف قرار دارند هر کاری را که در هرجا خواسته باشند میتوانند انجام دهند و گفته های آقای اوباما را زمینه سازی سربازانش بخاطر فرار از کشورما میخواند .

یک تن شهروندان کشورما بنام الحاج مجاهد سالخورده در بخش از نوشته هایش زیر عنوان ( ما بکدام راه روان هستیم ) مینویسد .

در طول سال اشغالگری پنج گروپ مسلح بنام طالبان در کشور افغانها تشکیلات خود را تنظیم کرده اند .

گروپ اول به سر سپردگان تخریب کار ای اس ای پاکستان . دوم به منفعت طالبان اجیران و مافیای بین المللی . سوم دزدان گمراه افغانی و پاکستانی . چهارم اجیران امریکائی که برای منافع نظامی و اهداف معین امریکائی خدمت میکردند . پنجم را فدائیان جان سپرده طالبان افغانی خوانده که برای نجات دین و وطن و نوامیس ملی از هیچ گونه خطری ترس واهمه نداشته و براحکام الهی عمل میکنند .

مردم میپرسند گروپ که خود را ریاکارانه فدائیان میخوانند از کدام منابع تمویل تسلیح آموزش داده میشوند .

وپس چطور میتوانند آزادانه در آنطرف خط دیورند گشت و گذار نمایند هر وقت که بخواهند میتوانند به کشورما حملات انتحاری ‚ ماین گذاری روی جاده و سایر جنایات خونین را انجام دهند .

از جانب دیگرمعلوم نیست که امریکائی ها با کدام ازین گروپ ها دروازه مذاکره و مصالحه را باز نموده در حالیکه آنها حکومت افغانستان را بازیچه غرب میخوانند و دستاوردهای ده سال گذشته و قانون اساسی و سایر قوانین را نمی پذیرند .

در اخیر هفته ماه جدی سال جاری تلویزیون طلوع نیوز در پروگرام کنگاش زیر عنوان هفت اورنگ اسنادی را به نشر رسانید اشتراک کنندگان گفتمان پروگرام متذکره اظهار داشتند .

مرحوم دکتور نجیب اله در زمان حاکمیت خویش نظر به پیشنهادات مسولین موزیم ملی وقت آثار طلا تپه را که در منطقه و جهان کم نذیر خوانده شده در تاکوی ارگ جابجا ساخته بود بعد از آنکه طالبان به شهر کابل هجوم آورده وی را از دفتر سازمان ملل متحد گرفتار به ارگ ریاست جمهوری برده تا آثار متذکره را برایشان نشان دهد مرحوم دکتور نجیب اله تا آخرین شکنجه که بالایش روا داشتند در زیر شکنجه ها مقاومت نمود جان داد حاضر نشد که آثار متذکره  را برایشان نشان دهد که امروز در کشورهای بزرگ اروپا امریکا به نمایش گذاشته شده است .

مردم میگویند کم اهمیت دادن جنایت فوق ذکر وسایر جنایات های نابخشودنی مانند مبدل ساختن سرزمین انگور یعنی کوهدامن زیبا به سرزمین سوخته ‚ کشتارهای جمعی در ولسوالی های یکاولنگ قیصار ولایت بلخ ‚ انفجار بت های بامیان یکبار دیگر ثابت میسازد که گردانندگان پشت پرده بخاطر دستیابی به منافع خویش حاضر هستند هرنوع معامله را با گماشتگان ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان زیر نام مذاکره و مصالحه انجام دهند .

اگر چنین نیست چرا در اتخاذ تصامیم بزرگ به اراده اکثریت مردم تن نمیدهند خود کوزه گل کوزه و کوزه گر هستند .

از جانب دیگر جنگسالاران ‚ زورمندان ‚ مافیای مواد مخدر ‚ اقتصادی ‚عاملین فساد گسترده جنایت کاران سازمان یافته ‚ قاچاقبران سنگهای قیمتی ‚ آثار باستانی ‚ جنگلات مثمر وغیر مثمر ‚ غاضبین زمین زن ستیزان ‚ فرهنگ ستیزان ‚ مردم ستیزان ‚ ناقضین حقوق بشر در ظاهر امر بخاطر ثروت اندوزی و قدرت طلبی با مخالفین مسلح کشور درگیر هستند اما در عمل وجه مشترک دارند زیراکه هراس افگنان با انجام حملات انتحاری ‚ ماین گذاری روی جاده ‚ سرزدن ها ‚ آتش سوزی ها مردم مارا نابود ووطن ما را ویران ساخته در مقابل گروهای فوق ذکر با انجام کارهای غیر قانونی و غاضبانه ده ها ملیون مردم مارا به فقر گسترده ‚ ناامنی ها بیکاری بیماری مواد مخدر وغیره مبتلا ساخته و ازهمین لحاظ است که روزانه ده ها تن در فضای ترس وحشت ‚ فقر ‚ بیکاری ‚ بیماری ‚ ناامیدی جان میدهند .

سرپرست وزارت صحت عامه میگوید در هر ساعت یک زن در هنگام زایمان جان خود را از دست میدهند در یک خبری دیگر که به نشر رسید در آن تذکر بعمل آمده است طی یک ماه بیست تن در شهر کابل به نسبت سردی هوا جان های خود را از دست داده اند .

در ولسوالی ولایت بدخشان ده ها تن به نسبت برف باری های اخیر کشته وزخمی شدن ادارات هلال احمر مبارزه باضد حوادث و کمیته استرار با دادن وعده های بلند بالا میخواهند مردم مناطق متذکره را به سکوت ودار سازند .

سازمانها از افزایش یک صدوسی فیصد مواد مخدر در کشور خبر میدهند دیدگان حقوق بشر افزایش انواع خشونت اظهار نگرانی نموده علت آنرا موجودیت اداره ناسالم مبتلا به فساد میخواند .

شورای نمایندگان ولایتی ولایت بغلان درخواستی را عنوان حامد کرزی از ناحیه فروش زمین های دولتی بواسطه والی بغلان ارسال نموده نظر به نشر پروگرام زنگ خطر والی متذکره هشت صد مربع زمین های شاروالی ولایت مذکور بالای اسداله نام بفروش رسانیده است و از ده ها تخطی دیگر نیز در آن تذکر بعمل آمده است .

مردم از ناحیه عدم اسفالت سرک دوشی وپلخمری که چندین سال میشود بایک شرکت قرارداد آن عقد شده بود شکایت دارند نظر به گفته دست اندرکاران زنگ خطر یکسال قبل مسولین وزارت فواید عامه و تعهد اسفالت آنرا نموده بودند تاهنوز هیچ اقدام صورت نگرفته است .

قربان حقجو رئیس عامل اتاقهای تجارت وصنایع میگوید علت به هدر رفتن هشتاد فیصد کمک های کشور های تمویل کننده به افغانستان عقد قرارداد با کمپنی های خارجی میباشد .

مقامات از جعل کاری حبیبی گلبهار از ناحیه تمدید  زمین آن خبر میدهند میافزایند وی بیست وشش میلیون دالر را از کابل بانک نیز اخذ وسه تن دیگر در رابطه به همکاری وی نیز گرفتار شده نظر به تصاویری که از تلویزیون طلوع پخش شد پنجاه مهر وزارت خانه ها و ادارات طور تقلبی ساخته شده بواسطه آن  عاملین آن توانسته اند کارهای غیرقانونی را در کشور انجام دهند .

مسولین مبارزه بافساد اداری عده از وزرا و مقامات بلند دولتی را که از افشای نامهای شان خود داری کرده به فساد متهم نموده یکی از امراض مهلک و کشنده که اقتصاد کشور را بطرف فلج کردن سوق میدهد پول شوئی یعنی تبدیل نمودن پولهای نامشروع به مشروع میباشد نظر به نشر وسایل اطلاعات جمعی روزانه ده ها ملیون اسعار خارجی از کشور خارج میشود باوجود لاف و گزاف وزارت تجارت و صنایع نتواسنت درین سرمای سرد زمستان در قسمت توزیع و فروش مواد سوخت به قیمت عادلانه با سودجویان رقابت سالم نمایند .

بعد از کشته شدن چهار  و زخمی شدن چندین تن سربازان  فرانسوی بواسطه یک سرباز اردوی ملی مردم از ناحیه اعمال نفوذ هراس افگنان در قوای مسلح سخت نگران میباشند و انتقال قدرت را در بعضی از ولایات به قوت های افغان نگران کننده دانسته میافزایند این کار زمانی باید صورت میگرفت که قوای مسلح کشور از مهارت های مسلکی تجارب کافی و مورال عالی برخوردار می بود میگویند نبود ریاست امنیت در وزارت دفاع زمینه نفوذ هراس افگنان را مساعد میسازد که بسیار خطرناک میباشد از جانب دیگر تازمانیکه قوای مسلح از جمله وزارت دفاع از زیر تاثیر گروهای قومی ‚ سمتی لسانی ‚ تنظیمی خود را نجات ندهند افراد مسلکی ‚ تحصیلکرده ‚ دلسوز به وطن در نقاط کلیدی آن جابجا نشود از ناحیه دفاع از تمامیت ارضی استقلال حاکمیت ملی از توانائی لازم برخوردار نخواهند بود .

خلاصه اینکه مردم و اگاهان امور علت چالش های فوق ذکر را اظهارات ریاکارانه ‚ غیر واقعی و ضدو نقیض و اتخاذ تصامیم های پا در هوا گرداننده گان بازیهای پشت پرده در رابطه به کشورما دانسته غرض بیرون رفت از آن موضوعات ذیل را یکی از راهای حل بخاطر تامین صلح و ثبات کشور میدانند .

سخنرانی های اخیر اوباما را در کانگرس آن کشور به واقعیت های موجود کشور نزدیک ندانسته میافزایند غرض بیرون رفت از وضع موجود اقای اوباما و متحدین آن بجای زمینه سازی فرار سربازان خویش از کشورما و نادیده گرفتن نقش جنگی گماشتگان جنگی ای اس ای و متحدین آن ومسلط بودن دشمنان صلح ‚ ترقی در اکثریت نقاط کشور که مثل موریانه ده ها ملیون مردم مارا از داخل و خارج خورده بخاطر دستیابی به قدرت وثروت مثل مار در کمین نشسته اند اقتصاد و سرمایه های ملی و مردم مارا غارت و روند اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را فلج نموده اند تصامیم عادلانه و عاقلانه اتخاذ نمایند وبه اراده اکثریت مردم ما تن در دهند .

در غیر از آن ده ها ملیون مردم نمیتوانند به این نوع وعده های بلند بالا و سرخرمن امیدوار باشند .

بباور ما بخاطر دستیابی به اهداف فوق به همکاری صادقانه نیروهای وطندوست ترقی پسند صلح جوی کشور سازمانها وپارلمانهای کشورهای منطقه و جهان محدود نمودن صلاحیت های مخالفین صلح و ترقی تقویه قوای مسلح با جلب افسران مسلکی صادق دلسوز به وطن مسدود نمودن لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند جلوگیری از مداخله اداره ای اس ای و حامیان خارجی آنها در امور داخلی کشورما ایجاد یک اداره سالم متکی به قانون تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی احیا و بازسازی ملکیت های دولتی ‚ مختلط ‚ خصوصی ‚ کوپراتیفی طرح تصویب قانون ضد احتکار انحصار تثبیت مالیات عادلانه مبارزه وسیع غرض جلوگیری از پل شوئی یعنی تبدیل نمودن پولهای نامشروع به مشروع خارج شدن اسعار خارجی از کشور حمایت از تولیدات داخلی رشد و انکشاف معارف متوازن جلب همکاری های سرمایه داران ملی و خارجی غرض سرمایه گذاری در بخش های مختلف کم ساختن بیلانس کسر تجارتی جلب کمک کشورهای خارجی در بخش های اساسی وغیره یک نیاز حیاتی محسوب میشود .


February 8th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات